לא צריך להיות בראד או אנג'לינה

משבר הקורונה שנחת בסערה על העולם כולו, שינה בחיינו לא מעט דברים.

אנחנו מתחבקים פחות, אבל יורדים עם הכלב הרבה יותר. אנחנו מקרצפים עם סבון מקומות בכפות הידיים שלנו שלא ידענו שקיימים ולומדים לזהות חיוך לפי העיניים, כשהפה מכוסה במסכה. אנחנו לא טסים לחו״ל, לא מבלים במסעדות ופאבים, לא נפגשים סתם ככה עם חברים, אבל אנחנו לומדים להכיר טוב טוב משהו שאולי קצת שכחנו – את הבית שלנו ואת המשפחה שלנו. ואת נטפליקס…

אבל אם יש משהו שמסמל יותר מכל את התקופה הזאת – זאת אפליקציית Zoom. האפליקציה, שאולי חלק מאיתנו הכיר גם לפני כן, הפכה בעידן הקורונה לחלק בלתי נפרד מהדרך שבה אנו מתקשרים עם משפחה, חברים, מורים או תלמידים. וכן, מהדרך שבה אנחנו עושים עסקים.

איפה הימים שהיינו עומדים בפקק אינסופי, נתונים לחסדי הווייז בתקווה להגיע בזמן, או לפחות באיחור אופנתי, לפגישה שנקבעה לפני שבועיים?
איפה הימים שהיינו צריכים לוודא שיש לנו סוכרזית, או לשלוח מישהו מהר למטה להביא עוגיות, כי לא נעים לארח ככה מישהו חשוב?

המצב המוזר, אולי אפילו אבסורדי, שבו אנו מצויים בימים אלה, מאלץ רבים מאיתנו לעשות משהו שלא עשו מעולם, או כמעט אף פעם, משהו שהוא לא טבעי לרובנו ולחלקנו אפילו מפחיד ומאיים – לשבת מול מצלמה ולדבר.

מה לעשות שרובינו לא בדיוק דה נירו, פאצ׳ינו או קושמרו, ולא תמיד יודעים איך להתנהג כשמולנו מצלמה. אמנם לא מדובר במצלמת קולנוע ענקית, פנסי תאורה וצוות צילום, אלא על נורה קטנה מעל מסך המחשב – אבל עדיין, פגישה מבחינתנו היא אינטראקציה בין אנשים שמצויים לרוב באותו חלל, ומתקשרים באמצעות מילים, שפת גוף ואפילו מגע (אמאלה, מגע!!!) ולא דרך מסכי מחשב.

אז בדיוק בשבילכם – אלה שקצת נבוכים, מהססים, או פשוט קצת פחות מבינים את המדיה הזאת – יש לי כמה טיפים:

 

איך אתם נראים?

אתם לא צריכים להיראות כמו בראד פיט או אנג׳לינה ג׳ולי כדי לעבור מסך. אתם זה אתם. אבל זה שאתם יושבים בחדרכם בבית ולא בבניין משרדים מהודר, לא אומר שככה אתם צריכים להיראות. פיג׳מה או טרנינג? ממש ממש לא. כפכפים? גבולי, רק אם לא רואים אותם בפריים, אני אישית הייתי ממליצה אפילו לנעול נעליים, בשביל התחושה.

התלבשו כאילו יצאתם לפגישה, סדרו את השיער. נשים – התאפרו וענדו תכשיטים, גברים – התגלחו. והכי חשוב, גם אם אתם לא מרגישים בנוח ולא עפים על הסיטואציה – לשמור על פנים מאירות וחיוך רחב.

חת חת בדיקה

לפני שהפגישה מתחילה כדאי לבדוק טוב טוב אם המיקרופון עובד והוידאו מתפקד כמו שצריך. נא להימנע מהצורך לשאול בכל פעם: ״שומעים אותי?״. אם לא ישמעו אתכם, יגידו לכם. לפני שמפעילים את המצלמה, כדאי לודא שהתאורה מוציאה אתכם טוב. שמקור האור לא יהיה מאחוריכם, כי אז תצאו חשוכים.

שקט שיהיה שם!

אלה שיצא להם לדבר איתי בזום לאחרונה, שמעו ברקע השיחה צווחות אימתניות. במקרה שלי אין הרבה מה לעשות, אני גרה במושב והטווסים שהתנחלו אצלי בחצר מסרבים להוריד את הטונים בזמן הצ׳אט, כמה יפה שלא ביקשתי. אם אתם לא סובלים (או נהנים, תלוי איך מסתכלים על זה) מבעיה דומה, תשתדלו להשתיק רעשי רקע שעלולים להפריע לשיחה. הכלב יכול להיכנס להסגר זמני כמוכם, ובוב ספוג יכול לקפץ גם במיוט. וכל עוד אתם לא מדברים – תשמרו על המיקרופון סגור.

פוקוס – זה שם המשחק

עכשיו התור שלכם לדבר – להפעיל מיקרופון, להפעיל מצלמה.
שמרו על ריכוז, קשר עין מול המצלמה, הזדקפו בכסא, היישירו מבט למצלמה וחייכו.
חשוב מאד שתשמרו על קשר עין רציף עם המצלמה בפגישה וירטואלית. למצמץ מותר לכם מדי פעם…

 

 

הישארו מפוקסים ואל תתעסקו בדברים אחרים, גם אם ממש בא לכם. נכון, לפעמים נדמה לכם שלא יושב לפניכם בן אדם בשר ודם אלא רק מסך מחשב, ואז אפשר להעיף מבט לצדדים, להציץ במה שרשמתם במחברת, להתעסק בטלפון, לבדוק מה קורה בחדשות או מה הילד עושה על אדן החלון… אז זהו, שממש ממש לא! אתם בפגישה, וכמו שלא הייתם עושים את הדברים האלה בפגישה פיזית בחדר.

 

 

 

 

תהיו לו״זרים!

לכל פגישה יש לו״ז מסודר, או לפחות אמור להיות, גם אם היא וירטואלית. כדאי שתהיה לכם אג׳נדה ברורה ושתעקבו אחריה במהלך השיחה.

אם יש לו״ז מתוקצב, שימו אליו לב. השתדלו להישאר במסגרת ככל שאפשר ולא לסטות ממנה עד כמה שזה אפשר. עכשיו זה רק אתם וכל העיניים מופנות אליכם, גם אם קצת קשה לחוש בכך כשמדובר במסך מחשב.

וכשמישהו אחר מדבר, הקשיבו לו בסבלנות והמתינו עד שיסיים את דבריו. נכון שאנחנו ישראלים ולהיכנס זה לדברי זה הוא כמעט הספורט הלאומי, אבל במפגש וירטואלי זה יוצא סמטוחה שלמה, אז אל תנסו. סבלנות היא שם המשחק. תתאפקו.

 

אני רוצה להודות לשני חברים יקרים שאיתם שיתפתי פעולה להכנת הפוסט, Colin Horner, The Digital Doodler, חבר קבוצת BNI בדרום אפריקה, שהתמחותו ליווי ותמצות הרצאות ותכנים בדודלס – איורים מהירים וקלילים. וללאה ליטני, חברת BNI ישראל, מומחית לסטיילינג אישי ותדמית. @Leah Litani

פוסט זה זמין גם ב: אנגלית

4 תגובות
  1. אורית נבו
    אורית נבו אומר:

    מרגישים את החלק של לאה ליטני , שחוץ מזה שהיא מומחית בתחום עיסוקה, היא בנאדם מדהים, שמש מאירה. תודה על כל הטיפים. ו שנשכיל להצליח לצלוח את התקופה בהצלחה. אך טוב וחבד

    הגב

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *