יפן שאחרי הצונמי – פורום מספר 8

עוד פורום מוצלח חלף לו והשאיר אותי מהרהרת בשאלות קיומיות.

כל הדברים האדירים האלה שאנו, בני המין האנושי, יוצרים – מפעלי תעשיה, טכנולוגיות מתקדמות, ערים, כבישים ואמצעי תעבורה, פרי עמלם של מיליוני אנשים משך שנים רבות, כל אלה לא עושים כל רושם על כוחות הטבע, שהיו כאן לפנינו ויהיו גם אחרינו. קחו למשל את יפן, אחת המדינות המתקדמות בעולם, ארצו של עם חרוץ ונחוש שהצליח לקום מחורבות מלחמת העולם השניה ולהפוך למעצמה טכנולוגית ותעשייתית אדירה – והנה בא גל גדול ושטף את הכל. כל הטכנולוגיה וכל העוצמה לא הצליחה להתמודד מול כוחו של הטבע, עם כל הנסיון שצברו היפנים, שרעידות האדמה הם לחם חוקם. הצונמי, שהותיר אומה יפנית כואבת והמומה, הוכיח לנו שוב כמה אנחנו פגיעים ולא כאלה כל-יכולים כמו שאנחנו נוטים לחשוב על עצמנו.

לא, לא נקלעתם בטעות לקורס מבוא לפילוסופיה קיומית, ואם בא לכם על ניטשה, אולי כדאי שתעברו לבלוג של מישהו אחר, כי אנחנו כאן בענייני עסקים. עסקים עם יפן שאחרי הצונמי.

ויפן שאחרי הצונמי היא מקום שונה מזו שלפניו.

במפגש האחרון של פורום סין אירחנו את יוסי שלום, מנכ"ל חברת יוקי קל, שכבר שנים רבות עובד עם יפנים ומקיים עימם קשרים עסקיים.

יוסי הציג בפנינו תמונה של מה קורה עכשיו ביפן בעקבות האסון. הנתונים מספרים לא מעט על הטראומה שעברה האומה היפנית ועל ההשפעה שלה על הכלכלה היפנית. מסר אחד חד וברור עולה מן המצגת – הכלכלה היפנית לא התרסקה. זה נכון, ענפים רבים נפגעו ואף ספגו מכות אנושות, אבל את רוח הסמוראי של היפנים קשה לדכא והעם הנחוש הזה כבר פועל בחריצות אין קץ להשיב את הכלכלה היפנית לקדמותה, כמו שהיה אחרי הירושימה ואחרי רעידת האדמה הגדולה הקודמת. כמובן שבמאמץ הזה משולבים גם הרבה מאד ידע ונסיון בשיקום והרבה מאד כסף, שליפנים לא חסר.

אז מה זה נותן לנו? תשאלו בודאי.

היום כבר אפשר להתחיל לחשוב על הזדמנויות עסקיות בהקשר של הצונמי. עד לפני זמן לא רב – כשהמים עדיין לא יבשו והכורים עדיין להטו – מי שהיה מנסה לרקוד על הדם ולמכור משהו ליפנים הגאים, היה מופנה באדיבות יפנית אופיינית חזרה לארץ. היפנים לא ממש צריכים עזרה כספית מאיתנו, או תרומות שלנו, מה שיותר ריגש אותם בסמיכות לאסון היו מחוות הומניות ומפגשי הזדהות. היום, מספר חודשים אחרי, לעומת זאת, היפנים ישמחו להיעזר בידע שלנו בנושאי חממות, תשתיות כבישים, תקשורת וטלפוניה, מערכות מים ועוד.

אבל למה אני מקשקשת כל כך הרבה? היכנסו לסרטון ותראו בעצמכם:

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *