לרוסיה, באהבה!

לפני מספר שנים ביקרתי בסנט פטרסבורג. זו בעצם היתה הפעם הראשונה, וגם היחידה, שהייתי ברוסיה. אני חייבת לציין שביקרתי שם כתיירת בחופשה והעסקאות היחידות שביצעתי היו רכישת וודקה בבר ופירושקי במסעדה מקומית. למרות שסנט פטרסבורג, ללא ספק אחת הערים היפות והמקסימות שהייתי בהן, משדרת סגנון וקסם אירופאי לחלוטין, וזה בא לידי ביטוי בעיקר בארכיטקטורה הקלאסית ובסגנון האופנה המעודכן, בכל זאת ניתן היה לחוש במשהו שונה. רוסיה היא לא לגמרי אירופה הקלאסית, יש בה משהו אחר. אולי השנים הארוכות של משטר קומוניסטי קשוח והמעבר החד לקפיטליזם מערבי הותירו בה את חותמם. למי שנכנס לרוסיה, בעיקר ישראלי שבא לעשות שם עסקים, מצפה חוויה קצת שונה מאשר בבירות המערב הנוצצות.

ואכן רוסיה קורצת לאנשי עסקים רבים. האימפריה הסובייטית העצומה ששלטה בחלקים נרחבים מהעולם וקרסה, מפזרת סביבה כמויות אדירות של כסף ומשאבים – לפתע נפתח פתח להזדמנויות חדשות ולתעשיות חדשות שפעם היו רק חלום או הזיה, וכל אחד רוצה נתח מן העוגה. וגם לנו בישראל – שהרי חלק גדול מאיתנו בא משם ולמי מאיתנו אין שכן, חבר, רופא, מורה שדובר רוסית שוטפת – יש תחושה שאנחנו יכולים להשתלב בחגיגה, כי אנחנו מכירים את המנטליות ויודעים בעל פה גם איזה שיר או שניים של ארקדי דוכין…

אז זהו, שלא. עולם העסקים ברוסיה שונה לחלוטין ממה שאנחנו מכירים כאן בארץ וכדי לשים רגל בדלת ולהיכנס לשוק העצום הזה, צריך להכיר דבר או שניים על התרבות העסקית של אמא רוסיה.

שפה

הנה עובדה: הרבה אנשי עסקים ברוסיה, בעיקר המבוגרים יותר ובעיקר אלה המרוחקים יותר מהערים הגדולות, אינם מדברים או כותבים אנגלית, או שמדברים ברמה בסיסית מאד. ולא, לקחת איתכם את החבר מהפלוגה שעלה לארץ מרוסיה לפני 25 שנה זה לא ממש פיתרון, כי הרוסית שמדוברת בארץ ע״י עולים מרוסיה היא לא בדיוק השפה הדרושה לניהול עסקים ברמה גבוהה עם אנשי עסקים רוסים. חייבים מישהו שרכש השכלה גבוהה בשפה הרוסית או שדובר את השפה ביום יום. כמובן שהכי טוב זה לקחת מתורגמן והפיתרון הטוב ביותר הוא לפנות לחברת תרגום. מכירים חברה כזאת? אני יכולה להמליץ לכם…

מראה חיצוני

בנסיעת העסקים שלכם לרוסיה אל תבנו על הליווייס שקניתם בסייל במשביר או על חולצת סוף המסלול שלכם מהסדיר. את האנשים תעשו איתם עסקים ברוסיה לא מעניין שהייתם בעורב גולני. לעומת זאת, שתי חליפות מחוייטות, נעליים טובות ובעיקר עניבות יקרות, יעשו רושם נכון וחיובי, במיוחד כאשר מתרחקים ממוסקבה. כשאתם במלון תזמינו גיהוץ ואם אתם נוסעים בחורף תתארגנו בהתאם עם בגדים חמים. אף נוזל לא עושה רושם טוב בפגישות עסקים.

עם מי עושים עסקים?

כאשר אתם באים לעשות עסקים עם חברה כלשהי ברוסיה, יש סיכוי טוב שתיתקלו במנהלים, אפילו מנהלים בכירים ואפילו בעלי עסקים, שאינם בעלי השכלה בתחום הרלוונטי ובתחום הניהול ורמתם המקצועית היא, איך לומר, לא גבוהה במיוחד, בלשון המעטה. פעמים רבות בעלי תפקידים בכירים בחברה הגיעו למעמדם בעקבות קרבה משפחתית לבעל החברה, במיוחד כאשר מדובר בנשים, בהן די קשה להיתקל בתפקידי ניהול בכירים ברוסיה. אבל למרות זאת, אל תחשבו שאתם יותר חכמים מעמיתיכם הרוסים, כי לפני שאתם הגעתם, יכול להיות שהם פגשו מישהו מאירופה, סין או קוריאה שהציע להם מוצר דומה או אפילו טוב יותר משלכם. בעבודה מול חברות רוסיות יתכן ותיתקלו פעמים רבות באנשי קשר שאינם מיומנים בעבודה מול זרים ולכן נדמה שאין להם שום רצון לקדם כל עיסקה. תמיד כדאי לסנן או לעקוף את האנשים הפחות חיובים שעלולים לתקוע את העיסקה ולפנות ישירות למקבלי ההחלטות.

פוליטיקה

לא, לא, לא ולא. רוצים עוד פעם? לא! פשוט אל תתעסקו בפוליטיקה. מומלץ גם לא לספר לעמיתיכם הרוסים על יתרונותיו וחסרונותיו של ולדימיר פוטין. פשוט אל תיכנסו למקומות האלה אלא אם כן אתם רוצים שיחסיכם עם הרוסים יסתיימו לפני שהתחילו.

רוסיה זה לא רק ״רוסים״

ברוסיה חיים 195 עמים שונים! כן כן, אפילו לא אחד פחות. כדאי לכם ללמוד טוב טוב את הנושא לפני שאתם נכנסים לפעילות עסקית באזור שיש בו רוב לקהילה כזו או אחרת. אל תמיעו אלכוהול למוסלמים, אל תציעו לארמנים לעשות עסקים עם טורקים ולא כל מלוכסן עיניים הוא סיני. שווה לעשות שיעורי בית בנושא וגם להכיר את מועדי החגים והמנהגים המקומיים באזורים שאליהם אתם מתכוונים להיכנס. מעבר לכך, ברוסיה בעלי עסקים רבים חברים בכתות שונות. מומלץ לבדוק את העניין ולשקול לא לעשות איתם עסקים. לכו תדעו…

מתנות

אולי אתם לא ארנון מילצ׳ן, אבל לתת חבילת סיגרים טובה או בקבוק ויסקי יוקרתי למקבל החלטות בחברה פרטית יכול להיות רעיון טוב וזה דבר די מקובל. לעומת זאת, תשלום מתחת לשולחן לפקיד בממשל יכול לסלול בקלות את דרככם החוצה במקרה הטוב או לכלא במקרה הפחות טוב – המלחמה בשחיתות בעיצומה. כשאתם בארוחה במסעדה, הציעו לשלם, זאת מחווה נאה ומאד מקובלת.

אלכוהול

אולי קצת פחות מפעם, אבל אלכוהול הוא עדיין הדרך הטובה ביותר לשבור את הקרח בעולם העסקים הרוסי, בעיקר כשמתרחקים ממוסקבה ונודדים לפריפריה. אם אתם עדיין מסתפקים בפחית בירה או בכוס יין לערב, תלמדו לשתות כמו שצריך, זה יכול לעזור לכם לעשות עסקים ברוסיה.

כמה זה עולה לנו

בניגוד למה שאפשר לחוב, רוסיה בכלל לא זולה, בעיקר כשמדובר במוסקבה ובסנט פטרסבורג, וכדאי לקחת את זה בחשבון כי אי אפשר לסגור עיסקה ברוסיה בנסיעה אחת או שתיים – בירוקרטיה רוסית זה סיפור לא פשוט. לכן כדאי לתכנן את הנסיעה ולצמצם את ההוצאות ככל שניתן – מלונות פחות מפוארים, נסיעה ברכבות ובתחתיות, להשתמש באפליקציות נסיעה כמו גט טקסי ואובר במקום להזמין מונית רגילה ועוד. אם יש לכם חברה קטנה ואינכם יכולים להרשות לעצמכם להחזיק נציגות ברוסיה, שווה לשקול שיתוף פעולה בין כמה חברות ישראליות שפעילות באותו אזור.

אם תגיעו לרוסיה, תגלו שאתם לא היחידים ובטח לא הראשונים. גרמנים, איטלקים וצרפתים היו שם לפניכם ויהיו שם אחריכם. לכן כדאי ללמוד את השטח מהר ולהסתגל למנטליות הרוסית, לחשוב לטווח רחוק ולהיות סבלני וגמיש – זה יכול להיות שווה לכם הרבה.

הטיפים באדיבות אחד המומחים שמבינים וחיים ונושמים את רוסיה, רביד גור, עיתונאי, עולה לשעבר, שהעתיק את מגוריו לאחרונה למוסקבה.

ואם אתם רוצים לדעת עוד על הכניסה לשוק הרוסי וגם להכיר אנשי עסקים שפועלים שם או שמתכננים להיכנס לשם, אתם מוזמנים לכנס ״רומן רוסי״ שנערך במסגרת ״פורום ליצ׳י לעסקים בשיתוף איגוד לשכות המסחר וחברת נתיב. הכנס יערך בבית איגוד לשכות המסחר, החשמונאים 84 ת״א, ב-19 לפברואר 17 בין השעות 15:30 ל-18:30 ויהיו בו הרצאות, הרבה נטוורקינג ומינגלינג וגם אוכל רוסי טעים. כדאי מאד! רוצים עוד פרטים? דברו עם רותם מליצ׳י תרגומים:052-6084235

rotem@lichi.co.il

http://events.lichi.co.il/forum_russia

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *